Mi írja elő a villamos biztonsági felülvizsgálatot?



A napelemes rendszerek villamos biztonsági felülvizsgálatát a 40/2017. (XII. 4.) Nemzetgazdasági Minisztériumi rendelet 1. mellékletének (Villamos Műszaki Biztonsági Szabályzat) 1.12. pontja írja elő. A felülvizsgálat az MSZ 10900:2009 és MSZ HD 60364-6:2007 szabványok szerint történik.



Kinek a feladata a felülvizsgálat megrendelése?



A felülvizsgálat megrendelése az 1.8. pont szerint az üzemeltető, a tulajdonos kötelezettsége, kivéve, ha szerződésben e kötelezettséget más vállalta.



Mi a célja a felülvizsgálatnak?



A hibás (elhasználódott, szakszerűtlenül szerelt, elavult, sérült) napelemes rendszer hibáinak műszeres és szemrevételezéses felderítése, kimutatása, jegyzőkönyvezése és minősítése. Így megelőzhetőek az áramütéses balesetek, továbbá az elektromos rendszer túlmelegedéséből adódó tűzesetek.



Mi történik, ha hibás a rendszer?



A minősítő iratban minden feltárt hiba szerepelni fog, melyek javításáról az üzemeltető (tulajdonos) vagy megbízottja köteles gondoskodni. Eladó ingatlan esetében gyakran alku tárgya az elektromos berendezés esetleges hibáinak javítása, melyről így az új tulajdonos is gondoskodhat.



Hogyha az elektromos rendszer állapota "NEM KIELÉGÍTŐ"...



... akkor a minősítő iratban szerepelni fog, hogy a "Veszélyes" és a "Potenciálisan veszélyes" hibák javításáról sürgősen intézkedni kell, a megadott (javasolt) határidőn belül.

A "További vizsgálatot igénylő"-ként feltüntetett észrevételek kivizsgálását javasoljuk késedelem nélkül.

A "Tökéletesítés javasolt" jelölésű észrevételek megfontolás tárgyát képezik.

Kisebb hibákat és hiányosságokat azonnal, a felmérés közben ki tudunk javítani, ha úgy kéred - egy törött burkolatú kapcsoló miatt nem feltétlenül szükséges "NEM KIELÉGÍTŐ" minősítést írni, ha azt egyszerűen és gyorsan javítani is lehet.



Milyen gyakran szükséges a felülvizsgálat?



A felülvizsgálatot 3 évenként el kell végezni. Felülvizsgálat szükséges továbbá rendkívüli eseményt követően és átalakítás, javítás, bővítés esetén az üzembe helyezés előtt.



Mikor nem szükséges a felülvizsgálat?



A felülvizsgálat elhagyható, ha rendelkezésre áll 3 évnél nem régebbi minősítő irat (és nem történt azóta az napelemes elektromos rendszeren átalakítás, javítás, bővítés vagy rendkívüli esemény).



Mi a felülvizsgálat menete?



1: Időpontegyeztetés

2: A megbeszélt időpontban találkozó az ingatlanban, a megrendelőlap kitöltése. Az ezt követő felülvizsgálat általában egy órát vesz igénybe. Felülvizsgálat közben előfordulhat néhány rövidebb áramszünet is, melyről természetesen időben tájékoztatást kapnak a helyszínen tartózkodók. A felülvizsgálathoz szükség lesz a szabad bejárásra az ingatlan teljes területén!

3: A felülvizsgálat napján a felülvizsgálati díjról szóló számlát e-mailben megkapod, melyet banki átutalással tudsz kiegyenlíteni (vagy a helyszínen készpénzben, a felülvizsgálat befejezésekor).

4: A számla kiegyenlítése után 1-2 nappal, sürgős esetben akár még aznap e-mailben és személyesen (vagy postai úton) is megkapod a minősítő iratot, a mérési jegyzőkönyvet, a számlát, és az esetleges további mellékleteket.



Mennyibe kerül a felülvizsgálat?



A felülvizsgálat egyedi árajánlat alapján készül!